CMR

Wanneer je je als nieuwe speler in de transportsector meldt en je gaat ook transporten (laten) uitvoeren naar andere landen binnen het Europese continent, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je met CMR-vrachtbrieven gaat werken. Dit zijn kortweg vrachtbrieven waarin juridische zaken tussen vooral de verlader en de vervoerder zijn dichtgetimmerd. Goed om te weten is dat de afkorting CMR staat voor Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route. De overeenkomsten die in een CMR worden gesloten zijn dus het gevolg van afspraken die landen onderling hebben gemaakt op een conventie (in 1956).

CMR

Wat je moet weten over de rol van de IRU

Als je met CMR’s gaat werken zal het je waarschijnlijk al snel opvallen dat deze vrachtbrieven bijna altijd hetzelfde format hebben. Dit is het gevolg van het werk van de IRU, oftewel de International Road Union. Dat vrachtbrieven vaak hetzelfde ogen zorgt hoe dan ook voor veel uniformiteit, duidelijkheid en efficiëntie.

Verschil met andere vrachtbrieven

Zoals je inmiddels weet is de vrachtbrief CMR bedoeld om transporten met een internationaal karakter te begeleiden. Voor een vervoer in Nederland heb je dus niets aan deze vrachtbrief. Heb je te maken met binnenlands transport? Dan zijn het de AVC-vrachtbrieven (Algemene VervoersCondities) die je nodig hebt. Overigens is het wel zo dat als je als vervoerder zowel internationaal als nationaal werkt, dat je dan kunt gebruikmaken van een gecombineerde vrachtbrief.